Sultan Royal – Hijab merupakan suatu tuntutan dalam Islam yang telah dijelaskan dalam al-Quran dan hadis. Dalam Surah al-Nur ayat 31, Allah berfirman agar wanita beriman menjaga pandangan, memelihara kehormatan, serta menutup perhiasan mereka kecuali yang zahir. Ayat ini juga menyebut istilah “khumur” yang merujuk kepada kain yang digunakan untuk menutupi kepala. Sebelum Islam datang, wanita Jahiliyyah sudah memakai khimar, tetapi mereka melabuhkannya ke belakang hingga menampakkan leher dan dada. Islam kemudian menetapkan agar khimar itu dilabuhkan ke depan untuk menutup aurat dengan lebih sempurna.
Selain itu, dalam Surah al-Ahzab ayat 59, Allah menyebut istilah “jalabib” atau “jilbab” sebagai pakaian yang harus melindungi tubuh wanita saat berada di luar rumah. Perintah ini bertujuan agar mereka dikenali sebagai wanita terhormat dan tidak diganggu. Nabi Muhammad SAW juga menegaskan kepentingan menutup aurat dengan sempurna dalam beberapa hadis. Salah satunya menyebut bahawa ada golongan wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya masih bertelanjang kerana pakaian mereka tidak menutupi aurat dengan baik. Baginda memperingatkan bahawa mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan menghidu baunya.
Dengan adanya dalil-dalil yang jelas, pandangan yang menyatakan bahawa hijab bukan bagian dari tuntutan agama adalah tidak tepat. Namun, di beberapa tempat masih terdapat larangan terhadap pemakaian hijab, terutama dalam sektor pekerjaan. Hal ini tidak sepatutnya berlaku kerana ia bertentangan dengan kebebasan beragama dan hak individu dalam memilih pakaian sesuai dengan kepercayaan mereka.
Malaysia sebagai negara yang mengiktiraf Islam sebagai agama rasmi seharusnya menjamin kebebasan wanita untuk berhijab, baik dalam sektor kerajaan mahupun swasta. Walaupun berhijab adalah pilihan individu, larangan terhadapnya merupakan tindakan yang tidak adil. Beberapa negara bukan Islam seperti England dan New Zealand menunjukkan keterbukaan terhadap pemakaian hijab. Perdana Menteri England, Theresa May, menyatakan bahawa wanita bebas memakai apa sahaja sesuai pilihan mereka, sementara Jacinda Ardern dari New Zealand pernah memakai hijab sebagai tanda solidariti kepada umat Islam.
Baca Juga : Siti Musdah Mulia: Perjalanan Beliau Berhijab
Ironinya, negara yang tidak berlandaskan Islam boleh memberi kebebasan kepada wanita untuk berhijab, tetapi masih terdapat sekatan terhadap hijab di tempat kerja di negara yang menjadikan Islam sebagai agama Persekutuan. Terdapat usaha untuk membuktikan bahawa hijab tidak menghalang prestasi seseorang dalam pekerjaan dan tidak menjejaskan imej profesional wanita.
Selain itu, diskriminasi terhadap wanita berhijab juga masih berlaku, khususnya dalam proses pengambilan pekerja. Kajian yang dilaporkan oleh Malaysiakini pada Mac 2019 menunjukkan bahawa wanita tidak bertudung lebih mudah mendapat panggilan temu duga berbanding mereka yang berhijab. Ini menunjukkan bahawa penilaian terhadap seseorang masih dipengaruhi oleh faktor penampilan luaran, bukan semata-mata berdasarkan kelayakan dan keupayaan mereka.
Diskriminasi ini tidak adil kerana hak untuk beragama adalah hak asasi manusia. Wanita seharusnya dinilai berdasarkan kemahiran dan kelayakan mereka, bukan penampilan luar semata-mata. Sebarang tindakan yang menghalang wanita daripada memakai hijab perlu ditangani dengan tegas agar mereka tidak merasa terpinggir dalam masyarakat.
Terdapat juga perdebatan mengenai kebebasan memilih untuk tidak berhijab. Contohnya, penerbitan buku “Unveiling Choice” oleh Maryam Lee yang mengulas mengenai pengalaman wanita yang memilih untuk tidak memakai hijab. Perkara ini mencetuskan perbincangan mengenai hak individu dalam berpakaian. Ada pihak yang berpendapat bahawa pemakaian hijab tidak boleh dijadikan satu paksaan kerana Islam sendiri tidak memaksa seseorang untuk memeluk agama. Namun, penting untuk difahami bahawa menerima Islam bererti bersedia menerima ajarannya, termasuk perintah berhijab.
Bertudung bukan suatu paksaan tetapi merupakan kewajiban dalam Islam. Setiap individu memang bebas membuat pilihan, tetapi mereka juga harus sedar bahawa setiap keputusan mempunyai akibatnya tersendiri. Ulama besar seperti Badiuzzaman Said Nursi menegaskan bahawa hijab bukan hanya sekadar pakaian luaran. Tetapi juga simbol perlindungan dan penghormatan terhadap wanita. Lebih daripada itu, hijab sejati adalah sifat malu dan ketakwaan dalam diri seseorang terhadap Allah.
Sebagai kesimpulan, hijab bukan sekadar pilihan fesyen, tetapi tuntutan agama yang memiliki hikmah tersendiri. Larangan berhijab dalam dunia pekerjaan harus dihentikan kerana ia mencabuli hak kebebasan beragama. Pada masa yang sama, wanita juga harus memahami bahawa berhijab adalah sebahagian daripada ajaran Islam dan bukan sekadar budaya. Oleh itu, masyarakat perlu lebih menghormati keputusan wanita yang memilih untuk menutup aurat dan memastikan mereka tidak didiskriminasi dalam aspek kehidupan seharian.
Simak Juga : USPS Kembali Menerima Paket dari Tiongkok Setelah Penangguhan Sementara